De WORLD TRANSFORMATION MOVEMENT (WTM) is een organisatie zonder winstoogmerk, gewijd aan het brengen van transformerend biologisch begrijpen naar het onderliggende probleem bij alle menselijke zaken van de menselijke conditie — wat de buitengewone capaciteit van onze soort is voor wat ‘goed en kwaad’ wordt genoemd. De WTM herkent in het bijzonder de doorbraak biologische verklaring van onze menselijke conditie, naar voren gebracht door de Australische bioloog Jeremy Griffith in zijn diverse publicaties, met name in zijn boek VRIJHEID: het einde van de menselijke conditie (FREEDOM: The End Of The Human Condition) uit 2016.
Met de wereld in crisis van de psychologische effecten van de menselijke conditie, is de verkondiging van de meest beroemde bioloog in leven, E.O. Wilson, dat “Er is geen graal ongrijpbaarder of kostbaarder in het leven van de geest dan de sleutel voor het begrip van de menselijke conditie” nog nooit meer waar geweest – dus de stelling van Professor Prosen, voormalig president van de Canadian Psychiatric Association dat “Jeremy Griffith’s biologische verklaring van de menselijke conditie, de heilige graal van inzicht die we hebben gezocht voor de psychologische rehabilitatie van het menselijke ras” maakt VRIJHEID (FREEDOM) tot de baanbrekende spil, benodigd om het menselijk ras te redden!
De WTM werkt onvermoeibaar om deze verklaring van de menselijke conditie te propageren om zeker te stellen dat haar nu wanhopig benodigde psychologisch bevrijdende en transformerende uitwerkingen elke mens bereiken. Sterker nog, het wordt de World Transformation Movement genoemd omdat het meest fantastische effect van het hebben van begrijpen van de menselijke conditie is dat al het psychologisch verstoorde, egocentrische en vervreemde gedrag van onze soort nu, onmiddellijk, opzij kan worden gelegd, en uiteindelijk, met een paar generaties, volledig kan verdwijnen, zodoende de volledige rehabilitatie en transformatie van het menselijk ras en dus van onze planeet teweegbrengend.
Kom in de video hieronder en op HumanCondition.com meer te weten over de transformerende en wereldreddende effecten van het in staat zijn om de menselijke conditie te begrijpen.
Zie hoe bioloog Jeremy Griffith zijn kernverklaring van de menselijke conditie schetst en uitlegt hoe dit transformerende begrijpen een einde maakt aan elk lijden en conflict in de wereld.
Ik ben Jeremy Griffith. De laatste 40 jaar heb ik mijn carrière als bioloog gewijd aan het begrijpen en verklaren van de menselijke conditie. Onze fysiologie heeft ons gedrag gedreven, dat varieert van ongelooflijke daden van liefde tot onvoorstelbaar geweld en gruwel. Maar we kunnen eindelijk de wetenschappelijke verklaring leveren voor waarom dit zo is, en door dat begrijpen van de menselijke conditie kunnen we onszelf bevrijden van alle schuldgevoel en onzekerheid, en daarmee onszelf en de wereld transformeren.
In deze korte video zal ik de kernverklaring van de menselijke conditie presenteren en uitleggen waarom anderen er tot nu toe niet in geslaagd zijn om ware oplossingen te bieden. Ik zal je helpen je voor te bereiden op de confronterende realiteiten en daaruit voortkomende transformatie die, heel wonderbaarlijk, een einde zal maken aan al het lijden en conflict in de wereld.
Deel 1De grot
De grote filosoof Plato was een van de eersten die de menselijke conditie verkende, en meer dan 2000 jaar later zijn zijn geschriften nog steeds relevant. Plato bracht het idee naar voren dat de hele mensheid in een grot leeft en zich verbergt voor de waarheid die de menselijke conditie is. In zijn analogie is het vuur, dat de uitgang van de grot blokkeert, het brandende pijnlijke licht van waarheid—een licht dat we van nature vrezen omdat het de ondraaglijke onvolkomenheden van het menselijke leven zichtbaar maakt. Dus verbergen we ons dieper en dieper in de duisternis van de grot.
Deze analogie is een perfecte weergave van de menselijke conditie. Zij laat zien dat waarheid alleen buiten de grot kan bestaan, maar omdat ons hele bestaan erbinnen beschut wordt doorgebracht, zul je overal waar je kijkt niets anders vinden dan een grote berg leugens—vastberaden inspanningen om het bestaan van de menselijke conditie te ontkennen en te omzeilen. In plaats van waarheid, zijn ons valse biologische excuses (zoals dat we slachtoffer zijn van wilde dierlijke instincten in ons) en ongegronde verklaringen om ons goed te voelen opgedrongen, elk met haar eigen bijbedoeling. [Voor meer over Plato’s grot-analogie, zie Video/F. Essay 11; of hoofdstuk 1:4 van VRIJHEID).
Deel 2Adam Ooievaar
Dus wat is de menselijke conditie en hoe kunnen we deze waarheidsgetrouw verklaren en oplossen?
Het komt erop neer dat toen wij mensen zo’n 2 miljoen jaar geleden een bewuste geest ontwikkelden, zich onvermijdelijk een strijd tussen deze en onze reeds gevestigde instincten ontwikkelde. Het resultaat van dit conflict tussen ons instinct en ons intellect was dat we psychologisch defensief, boos, vervreemd en egocentrisch werden—de verstoorde staat waarnaar we verwijzen als de menselijke conditie. Maar nu we dit conflict kunnen verklaren en begrijpen, is al dat onzekere, defensieve gedrag achterhaald, ten einde gebracht, en bevrijden we ons van de menselijke conditie.
De gemakkelijkste manier om dit tragische conflict in ons en de oplossing ervan te begrijpen is om onze situatie toe te passen op een andere soort.
Stel je een ooievaar voor: we zullen hem Adam noemen. Elke zomer migreert Adam instinctief naar het noorden met de andere ooievaars om te broeden. Omdat hij geen bewuste geest heeft, denkt hij niet na over zijn gedrag en zet hij geen vraagtekens bij wat zijn instincten hem zeggen te doen.
Maar wat als we Adam een groot brein geven dat in staat is tot bewust denken? Hij zal voor zichzelf beginnen te denken, maar veel van zijn nieuwe ideeën zullen niet in overeenstemming zijn met zijn instincten. Bijvoorbeeld, tijdens de trek naar het noorden met de andere ooievaars ziet Adam een eiland vol appelbomen. Hij neemt een bewuste beslissing om van zijn trekroute af te wijken en het eiland te verkennen. Het is zijn eerste grote experiment in zelfaanpassing/zelfbeheer.
Maar wanneer Adam’s instincten beseffen dat hij is afgedwaald, bekritiseren zij zijn gedeprogrammeerde gedrag en trachten hem dogmatisch terug te trekken naar zijn oorspronkelijke koers. In feite veroordelen zij hem als slecht.
Stel je de onrust voor die Adam zal ervaren: hij kan niet teruggaan om simpelweg zijn instincten te volgen; zijn instinctieve oriëntaties op de te vliegen trekroute werden verkregen door duizenden generaties van natuurlijke selectie, maar die oriëntaties zijn geen begrijpen. Omdat zijn bewuste geest moet experimenteren om te kunnen begrijpen, breekt er onvermijdelijk een oorlog uit met zijn instincten.
Idealiter zou op dit punt Adam’s bewuste geest erbij gaan zitten en aan zijn instincten uitleggen waarom hij ze tart. Hij zou uitleggen dat het op-genen-gebaseerde, natuurlijke selectieproces soorten alleen maar instinctieve oriëntaties naar de wereld geeft, terwijl zijn op-zenuwen-gebaseerde, bewuste geest, die oorzaak en gevolg kan doorgronden, daarentegen begrip van de wereld nodig heeft om te functioneren.
Maar Adam heeft dit zelfbegrip niet. Hij is nog maar net begonnen aan zijn speurtocht naar kennis. Bovendien is hij niet eens gewaar van wat het probleem nu eigenlijk is. Hij is simpelweg begonnen te voelen dat hij slecht is, zelfs kwaadaardig.
Dus, tragisch genoeg, gebeurden er tijdens het speuren naar begrijpen onvermijdelijk drie dingen. Adam verdedigt zich door wraak te nemen vanwege de kritiek, hij probeert deze te ontkennen en uit zijn geest te verdringen, en hij zoekt wanhopig naar elke versterking die hij maar kan vinden om zichzelf te ontlasten van de negatieve gevoelens. Hij is boos, vervreemd en egocentrisch geworden, een psychologisch verstoorde staat die wij de menselijke conditie noemen.
Adam’s intellect of ‘ego’ (wat gewoon een ander woord is voor het intellect aangezien de Concise Oxford Dictionary ‘ego’ definieert als ‘het bewust denkende zelf’(5th edn, 1964)) raakte ‘gecentreerd’ of gefocust op de behoefte om zichzelf te rechtvaardigen—Adam werd egocentrisch, zelfzuchtig druk bezig met agressief concurreren voor mogelijkheden om te bewijzen dat hij goed is en niet slecht, om zijn waarde te bewijzen, om te ‘winnen’; in essentie om er alle positieve versterking uit te halen die hem enige verlichting van kritiek en enig gevoel van waarde zou brengen. Hij raakte onvermijdelijk geheel door zichzelf in beslag genomen of zelfzuchtig, en agressief en competitief.
Het komt erop neer dat lijden onder psychologische verstoring de prijs is die wij bewuste mensen moesten betalen voor onze heldhaftige speurtocht naar begrijpen. In de woorden van het lied The Impossible Dream uit de musical de Man of La Mancha, moesten we bereid zijn om ‘de hel in te marcheren voor een hemelse zaak’[tekst van Joe Darion, 1965]. We moesten onszelf verliezen om onszelf te vinden; we moesten lijden onder boos, vervreemd en egocentrisch worden tot we voldoende kennis vonden om onszelf te verklaren.
Het Bijbelse verhaal van Adam en Eva in de Hof van Eden beschrijft accuraat de primaire situatie, betrokken in onze menselijke conditie van de psychologisch verstorende strijd die opkwam tussen onze instincten en de speurtocht van ons bewuste intellect naar kennis. Er staat dat Adam en Eva/wij de ‘vrucht’ namen (Genesis 3:3)‘uit de boom van kennis’(Gen. 2:9, 17) en ‘ongehoorzaam’(de term die veel wordt gebruikt in beschrijvingen van Gen. 3) waren. Met andere woorden, wij ontwikkelden een bewuste geest en vrije wil. Maar in dat pre-wetenschappelijke verhaal staat dat Adam en Eva vervolgens ‘zondaars’ werden (Gen. 4:7) en als gevolg daarvan werden ‘verbannen ... uit de Hof van Eden’ (Gen. 3:23) staat van oorspronkelijke onschuld van onze soort, omdat ze ‘kwaadaardig’ waren geworden (Genesis 3:22), terwijl deze wetenschappelijke presentatie daarentegen zegt: ‘Nee, nee, dat verhaal heeft het verkeerd’.
Adam and Eve door Lucas Cranach de Oudere (1526)
Adam and Eve cast out of Paradise, uit Old Testament Stories pub. Society for Promoting Christian Knowledge, London (c.1880)
Adam en Eva zijn eigenlijk de helden van het hele verhaal van het leven op Aarde, omdat de bewuste geest welzeker de grootste uitvinding van de natuur is en het verkrijgen van de taak om naar begrijpen te zoeken, terwijl de hele wereld je veroordeelt, was de allermoeilijkste en taaiste taak—omdat die veroordeling universeel was. Alle andere onschuldige ooievaars veroordelen de speurtocht naar kennis, en omdat de hele natuur, de regen, de wolken, de bomen, andere dieren, allemaal geassocieerd zijn met ons oorspronkelijke instinctieve zelf, is in feite de hele wereld tegen Adam en Eva/i.e. ons mensen—en toch waren we de hele tijd goed en niet slecht, maar konden niet verklaren waarom, maar nu kunnen we dat eindelijk wel.
Onze soort heeft ongeveer 2 miljoen jaar met de menselijke conditie geleefd—de waarschijnlijke tijd dat we bewust zijn—en het heeft enorme moed gevergd om de meedogenloze kritiek vanuit onze instincten te weerstaan. Maar ten slotte staat de kennis die de wetenschap ons heeft gegeven van het verschil tussen instinctieve oriëntaties en bewuste inzichten ons toe om uit te leggen dat wij deze kritiek niet verdienden—dat wij bewuste mensen toch goed zijn en niet slecht.
En significant, nu wij uit wetenschappelijke eerste beginselen kunnen begrijpen dat verstoring geen ‘kwaadaardige’, waardeloze, slechte staat is, maar een immens heroïsche staat, kunnen we weten dat, hoewel alle mensen onvermijdelijk in verschillende mate verstoord zijn door hun verschillende ontmoetingen met, en niveaus van betrokkenheid bij de epische speurtocht van de mensheid om kennis te vinden, uiteindelijk naar zelfkennis, begrip van de menselijke conditie, ALLE MENSEN EVEN GOED ZIJN. Iedereen is verschillend boos, egocentrisch en vervreemd, maar iedereen is goed, en niet alleen goed, maar een held van de geschiedenis van het leven op Aarde! Wij hoeven dus niet langer te vertrouwen op dogmatische beweringen dat ‘alle mensen gelijk geschapen zijn’ puur omdat het een ‘vanzelfsprekende’ waarheid is, zoals de Onafhankelijkheidsverklaring van de Verenigde Staten verkondigt, omdat we nu kunnen verklaren, begrijpen en weten dat de gelijkheid van goedheid van alle mensen een fundamentele waarheid is. We kunnen nu begrijpen waarom iedereen gelijkwaardig is en dat niemand superieur of inferieur is. Werkelijk, door dit begrijpen verdwijnt het hele concept van goed en kwaad uit de beeldvorming van onszelf.
Ja, en het beste van alles is dat door dit verhelderende inzicht ons hele psychologisch defensieve boze, vervreemde en egocentrische gedrag—dat zowel onszelf als onze wereld vernietigd heeft—achterhaald IS, overbodig geworden. We zijn verlost. De grote last van schuld is van het menselijke ras getild, en dat oude onzekere, verstoorde leven dat ermee gepaard ging, is voorbij—hetgeen betekent dat wij gaan van leven met het trauma van de menselijke conditie naar een leven, dat er vrij van is. Je zou kunnen zeggen dat wij mensen—net op tijd—de wedstrijd tussen zelfdestructie en zelfbegrip hebben gewonnen.
Ik wil vermelden dat er in de loop van de geschiedenis veel denkers zijn geweest die, zoals Mozes in zijn verhaal van de Hof van Eden, erkenden dat onze psychologisch verstoorde menselijke conditie het gevolg is van het feit dat mensen bewust werden en op gespannen voet stonden met de bijzonder coöperatieve en liefhebbende, paradijselijke, morele instincten van onze soort, maar, zoals ik al zei, pas toen de wetenschap het verschil tussen instinctieve oriëntaties en bewuste inzichten onthulde, waren we ten slotte bij machte om te verklaren dat mensen feitelijk goed zijn en niet slecht. De instinct vs. bewust intellect verklaring van de menselijke conditie ligt eigenlijk zeer voor de hand, en laat zien hoe verkeerd en absurd het oude excuus is dat we ‘competitief en agressief zijn omdat we wilde dierlijke instincten hebben’! Ik presenteer een korte geschiedenis van de vele denkers die de ware ‘instinct vs. intellect’ elementen hebben herkend die betrokken zijn bij de menselijke conditie in de volgende Video/F. Essay 4. Je kunt ook een gedetailleerde beschrijving van wat instincten en bewustzijn eigenlijk zijn lezen in de §§247-248 in VRIJHEID (paragraphs 247-248 of FREEDOM).
Deel 3Het aankunnen
Terwijl je je door dit materiaal heen werkt, verwacht dan een aantal uiterst confronterende onthullingen. Er zullen momenten zijn waarop je het misschien gemakkelijker vindt om terug te gaan naar het ontkennen van de menselijke conditie dan ernaar te kijken. Als soort hebben we ons al zo lang in Plato’s donkere grot van ontkenning en ontwijking verborgen dat, wanneer de blinden plotseling worden weggetrokken en we de bevrijdende verklaring van onze conditie kunnen zien, dat onthullende licht overweldigend kan zijn als de oneerlijkheid en vreselijke waarheden van de mensheid allemaal tegelijk worden getoond.
Maar er is een enorm verlichtende en gemakkelijke manier om de komst van dit bevrijdende begrijpen aan te kunnen. Zoals benadrukt, zodra we weten dat onze boze, vervreemde en egocentrische conditie ten slotte is verklaard en verdedigd, is het niet langer nodig om deze in stand te blijven houden. Met deze kennis zou het in feite zelfs onverantwoord zijn om op de oude voet door te gaan. Er wacht ons een van een last bevrijd leven buiten de grot in het warme, opluchtende zonlicht, vrij van de menselijke conditie. [Lees meer over hoe het leven van iedereen onmiddellijk kan worden getransformeerd in F. Essay 15.]
Deel 4Vrijheid
Nu je een iets beter begrip hebt van de menselijke conditie en wat je kunt verwachten, dring ik er echt op aan om door te gaan met het verteren van deze verklaring. Alles wat je moet weten staat in mijn boek VRIJHEID en in zijn samenvatting, Transformeer je leven en red de wereld, die je beide gratis van deze website (www.humancondition.com) kunt downloaden of kunt kopen in de boekhandel, zoals Amazon. We hebben ook de World Transformation Movement opgezet, een non-profit organisatie die iedereen gratis ondersteuning, context en een gemeenschap biedt. De menselijke conditie heeft onnoemelijk lijden veroorzaakt en heeft ons als soort miljoenen jaren lang tegengehouden. Het is tijd om onze kracht terug te pakken en te gaan leven naar het fantastische, werkelijke potentieel van onze soort—en onze wereld te transformeren.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Voor meer informatie over de biologische verklaring van de menselijke conditie, raden we je aan deel 2 van Transformeer je leven en red de wereld (Part 2 of Transform Your Life And Save The World) of hoofdstuk 3 van VRIJHEID (chapter 3 of FREEDOM) te lezen.
Het kunnen erkennen van de verschillen tussen individuen, geslachten, leeftijden, generaties, rassen (etnische groepen), landen, beschavingen en culturen op een niet-veroordelende, verstoordheid-niet-veroordelende, niet bevooroordeelde manier, omdat we nu kunnen begrijpen dat verstoordheid niet een slechte, inferieure, onwaardige staat is, maar een immens heroïsche staat, wordt volledig uitgelegd en beschreven in F. Essay 28 en in hoofdstuk 8:16E van VRIJHEID.
Nederlandse transcripties van meer van deze Freedom Essays lzijn te vinden op www.wtmamsterdamnl.com. Nederlandse transcripties van meer van deze Freedom Essays lzijn te vinden op www.wtmamsterdamnl.com. Alle Freedom Essays zijn in het Engels op humancondition.com.
De World Transformation Movement werkt nauw samen met WTM Publishing & Communications (WTM P&C) om boeken en andere geschriften door Jeremy Griffith te publiceren over zijn baanbrekende biologische verklaring van de menselijke conditie.